Jan 28, 2016

late talker

pasal ape aku sensetip sangat pasal anak2.
lagi2 dedek.
pasal dia istimewa.
tersangat istimewa.
pasal dia anak yg senang amat aku jage time baby dulu.
anak yg paaaaaaaling tak banyak songeh...
anak yg palinggggggg kurang menanges.

dedek di diagnosis oleh paed late talker.
thinking skills ade sikit delay.
vocab pon kureng.

sebab tu aku risaaaaaaauuuuuu amat bile dia aku masok-kan kindy.
yelaaa dedek kan tak berape fasih lagi berkata2.
sekadar bubbling dan sekadar ckp jerman dia je.

tak ingat bulan berape aku ade pergi Bengkel DIY Terapi Pertuturan DI Rumah.
Dianjurkan oleh Aishah Kassim kt BBU.
sikit banyak dapat membantu aku macam mane nak buat terapi atau nk buat motor skills utk dedek.
dan dari bengkel tu jugak baru aku tau bukan aku sorang yg bernaseb sgt baek dapat anak yg sangat terlebihhhhhhh perkembangannye.
kat situ aku jumpe ibu bapa yang anaknye autisme,ADHD, speech delay.pelat dan macam2 lagila yg tak pernah terjangkau dlm kepale otak aku sendiri.

dan kat situ...
aku BERSYUKUR amat pasal dedek takde tantrum yang terlebih yg bole menyenakkan pundi kencing aku.

at least dedek cume TERLEBIH sangat bercakap. tuuuuu je.
aku kene usaha lebih banyak lg untuk rangsang dia bercakap, berfikir & fokus.
macam2 motor skills yg aku kene buat utk dia.

harap yg amat bile aku masokkan dia kt kindy dia bole catch up ape yg cekgu ajar.
walapon aku sendiri tak berape sure dia bole ke tidak.
mandangkan kindy tu basic BI/BC...
sedangkan budak yg TERLEBIH BIJAK yg mcm aku kate kt ats tu perlu 1 bahasa aje yg difokuskan utk ajar dorang.
harap ade MIRACLE yg ALLAH bg utk Hadith Qeushairy.




dan aku yakin 1 day Hadith Queshairy akan fasih berkata kata.
amin!

dan menurut kate mami aku, aku pon memang lambat bercakap.
umur 5 tahun lebih baru bercakap.
dah bercakap.
pelat pulak tu.
aku harap Q begitu la....
berharap yg amat Q & Hadif Berjaya dunia dan akhirat.
amin!
korang doakan jugak ye....

=)

love,


No comments:

I WARN!!

i have no intention to show off or provoke anyone in any matter.
jika anda terase dgn ayat2 yg dikeluarkan, please feel free to leave frm here....
diz is our life/ my own blog....diingatkan
DO NOT
ever copycat the idea of my backdated articles/photos WITHOUT my permission please...
if u'r posting any backdated entry of mine on u'r latest post..please keep my link credited..
Just be nice...

Happy reading...!!