Jan 14, 2016

dah takde

dah masok 42 hari mak mertua aku pegi mengadap Ilahi.

walaupon aku tak berape rapat dgn arwah mak mertua. tapi arwah tu baek yang amat.
kalu tak baek takkan dia terime aku jadi menantu dia kan.
almaklum aku ni semua tak tau.
lagi2 tang masak. memang fail!

tapi dia terime seadanye menantu pemalas dia ni.

cume. aku ade sikit ralat. pasal tak sempat nak mintak maaf pade dia.
ye la kot time sepanjang hidupnye aku ade terguris-kan hati dia kan. yg mane aku pon tak perasan.

setau aku arwah memang ade sakit darah tgi & semput.
kalau tak salah.
tapi sejak awal tahun 2015, makin terok semput dia.
dah beberape kali jugak kuar masok spital.

paling kuat tak salah aku dalm bulan 9 ke 10.
masok spital akak ipor aku bgtau.
so bergegas la aku lakik binik pigi ospital.

pehtu dok dalam 5-6 hari keluar...

dalam pade mase yg same arwah ni dah terkena buatan orang.
tak sangkan zaman milenium zaman 1MDB ni pon masih ade lg org nak santau2 kan.

arwah mak mertua aku ni ade bukak warung makan.
which is kat warung dia tu memang femes dgn asam pedas sembilang dia la.

warung kampung...
kalu sedap.lagi kene murah mestila ramai orang datang. ramai org soke.

memang arwah ade pernah cite kat aku dia tawakal lillahi taala.
pernah je kejadian aneh2 jadik kat warung tu.
orang tak nampak warung tu.
org tak nampak tray makanan kat warung tu.
masak nasik pukol 7pagi, pukol 10pagi dah basi.
goreng ikan baru keluar kuali jadik berulat...
macam macam la.
tapi bak kate mak mertua aku tu...dia tawakal.
rezeki Allah yg bagi.
kalu kate Allah ade..maka adelah. kalu kate takde.maka tak adelah.

maybe...org tu tgk arwah mak masih lg gigih berniaga.

malah makin ramai lagi org datang.
syaitan makin kuat menghasut.

dia sakitkan arwah mak.
dia seksa mak kaw2!
dia sesak-kan nafas arwah.
dia panaskan badan arwah.
sampai keluar pasir halus2 dr badan arwah

=(

sedih.
memang sedih.
walaupon hanye mak mertua.
tak banyak sikit aku pernah jugak menumpang kasih pade dia sepanjang 8 tahun tu.
banyak air tangan dia dah masok dlm perot aku.
memang sedap!
kalu tak sedap,  tiap kali ngandung masakan arwah jugakkkkkkla aku merengek kat lakik aku kate nak...nak...

1 desember 2015, dapat kol dari abah mertua kate arwah admitted lagi pasal sesak napas.kali ni lagi terok.
dan lg saspen, abah mintak lakik aku punye persetujuan utk tandatangan utk buat operation pade arwah.
dan kebetulan 1 desember tu ulangtahun perkahwinan aku ke 8 tahun...
pegi dinner dulu. then antor bebudak kat umah balik.
then teros shoot ke pontian aku lakik binik.

sampai ospital,
pegi emergency, tgk arwah tgh duduk dgn gas.dalam keadaan duduk.
pasal tak boleh baring.kalu baring dada dia makin sakit.dan makin ssh nak bernapas.

dokter bgtau same lakik aku.
"keadaan macik sekarang mmg tak ok. dan mmg kronik.kite dah stop kan ubt cair darah..bla bla....
darah tak stabil. yg cume kite boleh bantu sekarang dgn gas saje. HARAP ANAK2 BERSEDIA.MINTAK SEMUA ANAK2 ADE DISINI SEKARANG"

aduhaiiii...aku yg mendengor macam nak jatuh jantung ni...tapi ku tahan jebat....

aku teros ajak lakik aku pegi solat isyak.since kiteorg mmg belom solat lg.

time tu..hahhh lakik binik dok berjurai air mate...
tp lg kuat lakik aku la.
ye la mak dia kan. sape tak sedih wooooo bile dokter dah kate gitu.

gedebak gedebuk tetibe mak sedar muntah darah hitam.
lepastu dah bole bual sikit2.
keadaan look stabil.
dr wad kecemasan dah boleh transfer ke wad biase.

aku time tu dh tersangap2 dah.
ye la waktu bekerja kan.
mmgla sangap semedang.
rasenye tu dlm pukol 1 lebih gak tu. 1 pagi tau...

dalam kol 2 lakik aku ajk balik.
dia kate arwah mak mcm dah stabil SIKIT.
aku kate are u sure b?
dia kate takpelah...esok pepagi kite dtg lg.

aku pon okla...
sampai umah dekat kol 2 lebih.
memasing tdo ke parit dah.
dgn subuh terlepas.

aku sedor time tu Q & hadif dah bangun.rasenye dlm pukol 7.
aku bangun teros mandi....
turun bawah ngam2 henpon aku bunyik.
tengok name adik ipo aku naek.
teros berdebor dada aku.
bile angkat "kak.......mak dah takde"
allah hu akhbar.....innalillah wainnalillah hir rojiun
lemah teros lutut aku.
berderai air mate aku.
ckp dgn mak aku pon tergagap2 dah....

naek ats teros kejut lakik aku...
bile dia tgk aku dah menanges2 tu...
dia bingkas bangun.terus laaaaa....
aaa part tu aku tak reti nak tenang kan dia...teresak2 menanges.
cume yg aku boleh kate g mandi, siap2 jom kite gerak.

macam tula ceritenye....
igt dapatla menumpang kasih pade mak mertua kalu mak sendiri dah takde.
sekali tak sempat....ropenye yg mude pergi dulu...

dalam beberape hari tu..
ropenye org yg santau arwah mak tu gune jarum cocok tepat kat dada dia.
aduhaiiiiii.....
apepon moge org tu insaflah ats perbuatan dia.
lg pon org tu bukan berniaga..ape yg busuk nawww hati..entahlah. hanye ALLAH saje yg tau.

Al fatihah untuk mak mertua ku Siti Rafi'ah.
moge mak ditempatkan dikalangan org yg beriman.
tenangla mu disane mak.

=(


hanye tinggal kenangan...
kuatla abah...
anak2 sentiasa doakan untuk mak dan abah



1 comment:

babYpose said...

Assalamualaikum, salam takziah dan Al-fatihah buat arwah..sedih ceritanya..

I WARN!!

i have no intention to show off or provoke anyone in any matter.
jika anda terase dgn ayat2 yg dikeluarkan, please feel free to leave frm here....
diz is our life/ my own blog....diingatkan
DO NOT
ever copycat the idea of my backdated articles/photos WITHOUT my permission please...
if u'r posting any backdated entry of mine on u'r latest post..please keep my link credited..
Just be nice...

Happy reading...!!