Nov 10, 2011

zzzzzzzzzzzzzzzzzzz

whoaaaa....mengantok la sesangat bijik mate.....nak kate asik bangun aje mlm tadi...idak la jugak..pasal big bro dadif tido lene semalam penangan makan obat batok + flu..

ape nak dibebelkan ek...nak bebel pasal hari raye aji...takde cerite yg menarik yg nak aku storikan kat sini....

ohh meh la ku bebelkan pasal lil baby yg ade kt dlm tummy aku nih..

lil baby...udah 9 minggu!



Perkembangan fetus - hamil 9 minggu

Ditulis untuk BabyCenter Malaysia

bahu jari tangan
vilus korionieyelid cuping telinga

 
Menjelang minggu kehamilan yang ke-10, anda mungkin merasakan yang anda sedang menaiki roller coaster emosi, kadang kala merasa serba tak kena dan pada masa lain merasa amat gembira. Walaupun ini mengganggu setengah wanita yang menganggapkan mereka cekap mengawal perasaan, apa yang anda lalui adalah normal dan mungkin akan berlarutan sepanjang kehamilan. Emosi turun-naik disebabkan hormon-hormon yang menyemarak.

Di penghujung minggu, panjang fetus anda di sekitar 0.9 inci / 2.3 sentimeter. Dari segi bentuk dan saiz, rupanya mirip lenggai kacang pea. Kelopak mata bercantum dan tidak akan buka sehingga 27 minggu kehamilan. Pergelangan tangan lebih matang, pergelangan kaki sudah nyata dan jari kaki kelihatan jelas. Lengan semakin memanjang dan boleh dibengkokkan di siku. Menjelang akhir minggu, butiran dalaman telinga sudahpun sempurna. Walaupun anda belum lagi dapat menentukan jantina fetus melalui ultrasound, alat kelaminnya sudah mula terbentuk. Kini plasenta telah cukup matang dan mampu menyokong hampir semua tugas mengeluarkan hormon yang kritikal.

Sekiranya anda belum lagi berjumpa dengan pakar obstetrik/ginekologi, anda perlu membuat rancangan untuk pemeriksaan antenatal, dan kami mempunyai panduan lengkap tentang ujian-ujian antenatal. Jika anda berumur lebih daripada 35 tahun atau mempunyai sejarah keluarga yang mempunyai penyakit tertentu, anda mungkin mahu mempertimbangkan ujian sampel vilus korion (CVS), satu ujian antenatal yang lazimnya dijalankan antara 10 minggu dan 12 minggu kehamilan, yang menapiskan kecacatan kelahiran dan keabnormalan. 



maseh belom berpeluang nak pegi gynae....kekangan waktu....en.abe bekerja shift...maka....kite tgula time yg sesuai yg baby.... 







**owh ya..pade rerakan dialam maya...yg mendoakan kesihatan hadif adam...terime kaseh ya amat.....sgt hargainye....utk hari ini....demam dah takde...tinggal batok same flu saje....kahak pon macam dah berkurangan...alhamdulillah....hanye ALLAH yg membalas jase baek rerakan yg mendoakannye.. *



3 komen tomen:

♥ Wina ♥ said...

oh akish, ku baru tau mu pregnant...tue lah, sibuk sgt dgn keje sampai x sempat nk update blog & BW...congratssss!

moga baby dalam tummy tuh membesar dgn sehat :-)

BabyIntan said...

Udah 9 minggu ya....weee! Den pulak yg eksaited :D

Ida Shaklee said...

Alhamdulillah..:)

Jaga kesihatan mak budak juga.

I WARN!!

i have no intention to show off or provoke anyone in any matter.
jika anda terase dgn ayat2 yg dikeluarkan, please feel free to leave frm here....
diz is our life/ my own blog....diingatkan
DO NOT
ever copycat the idea of my backdated articles/photos WITHOUT my permission please...
if u'r posting any backdated entry of mine on u'r latest post..please keep my link credited..
Just be nice...

Happy reading...!!